ناستفاده نخود هندي در صنعت رنگ سازي در كشور ايتاليا

نخود هندی یکی از مغذی‌ترین سبزیجات حبوباتی است که سرشار از فیتونوترینت‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

نخود تازه و لطیف در مقایسه با لوبیا و لوبیا چشم بلبلی کالری نسبتا کمی دارد. 100 گرم نخود  فقط 81 کالری دارد و کلسترول ندارد. با این وجود، آنها منابع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و فیبر محلول و همچنین نامحلول هستند.

غلاف نخود تازه منبع عالی اسید فولیک است . 100 گرم 65 میکروگرم یا 16 درصد از سطوح توصیه شده روزانه فولات را فراهم می کند.

فولات ها یکی از ویتامین های B کمپلکس مورد نیاز برای سنتز DNA در داخل سلول هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از فولات کافی به مادران باردار می تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان تازه متولد شده کمک کند.

نخود  تازه منبع سالم اسید اسکوربیک (ویتامین C) است. 100 گرم غلاف تازه حاوی 40 میلی گرم یا 67 درصد از نیاز روزانه ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی محلول در آب است.

سبزیجات غنی از این ویتامین به بدن انسان کمک می کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و رادیکال های آزاد مضر و پیش التهابی را از بدن پاک کند.

نخود

نخود حاوی فیتواسترول ها به ویژه ß-sitosterol است. مطالعات نشان می دهد که سبزیجات مانند حبوبات، میوه ها و غلات غنی از استرول های گیاهی به کاهش سطح کلسترول در بدن انسان کمک می کنند.

نخود همچنین دارای ویتامین K است. 100 گرم دانه تازه حاوی 24.8 میکروگرم یا حدود 21 درصد از نیاز روزانه ویتامین K-1 (فیلوکینون) است.

مشخص شده است که ویتامین K نقش بالقوه ای در عملکرد ساخت توده استخوانی (مینرالیزاسیون) از طریق ارتقاء فعالیت استئوبلاستیک در داخل سلول های استخوانی دارد. همچنین با محدود کردن آسیب عصبی در مغز، نقش ثابتی در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر دارد.

نخود  تازه همچنین حاوی مقادیر کافی آنتی اکسیدان فلاونوئیدها مانند کاروتن، لوتئین و زآگزانتین و همچنین ویتامین A است (765 IU یا 25.5٪ از RDA در هر 100 گرم را فراهم می کند). ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت غشاها، پوست و بینایی است. علاوه بر این، مصرف میوه ها/سبزیجات طبیعی غنی از فلاونوئیدها به محافظت در برابر سرطان ریه و حفره دهان کمک می کند.

علاوه بر فولات، نخود در بسیاری از ویتامین‌های ضروری دیگر B کمپلکس مانند اسید پانتوتنیک، نیاسین، تیامین و پیریدوکسین نیز مفید است. علاوه بر این، آنها منبع غنی بسیاری از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، مس، روی و منگنز هستند.